fredag 15 mars 2013

.Ebbas skrivskola - Låtar

Förra terminen fick niorna i musikuppgift att skriva en egen låt, och det var mycket roligare än vad jag förväntade mig! En låttext är mycket likt en lång dikt, så bara man har något att skriva om så flyter det på. Men, självklart så är det en fördel om man kan spela ett ackord-instrument; det vill säga piano eller gitarr. För vad vore en låt utan lite musik?

Följande låt och video har jag gjort. Mycket nöje!



Notera att jag inte sjunger såhär hackigt i vanliga fall. Detta är på grund av att när låten spelades in så satt jag framför hela min klass, plus min musiklärare - som satt med bedömningsmatrisen i högsta hugg!

Ok, nu till själva textens uppbyggnad - för ni trodde väll ändå inte att det var så lätt som att bara sätta sig ner och köra igång? Nepp, precis som vanliga dikter så har låttexter särskilda delar:

Vers
En vers är själva upptrappningen till låtens poäng - som de första fem kapitlen i en bok. Och precis som en boks första kapitel så kan man bestämma själv om man vill att versen ska avslöja handlingen eller om den ska vara lite gåtfull.

Det brukar finnas minst två verser i en låt, men du kanske lyckas få det att funka med bara en...

Refräng
Det är nu som poängen uppenbaras. Detta är huvudkontentan i låten - enligt min mening - som avslöjar vad du vill ha sagt.

Det brukar även finnas mer än en refräng i en låt. Observera att refrängerna kommer efter verserna, men hur många verser du vill ha emellan bestämmer du själv. Dessutom så behöver verserna inte vara exakt likadana.

Brygga och stick
Om jag ska vara ärlig så har jag fortfarande inte förstått skillnaden mellan bryggor och stick - därav rubriken - men jag vet åtminstone vad de är till för (hoppas jag...). De fungerar nämligen som avstickare, ungefär som en tillbakablick eller parallellhandling i en novell. Var förklaringen litte luddig så får du tyvärr googla "brygga"/"stick".

Solo
Detta har inte så mycket med texten att göra utan här är det instrumenten som bestämmer. Oftast så brukar gitarristerna få ha det roligt eller så följer man upp melodin på något sätt. Solo är inte nödvändigt men det bidrar med en konstnärlig paus i låten.

För att summera; verser och refränger är ett måste, annars så är det bara att låta dit konstnärliga sinne att få utlopp.

1 kommentar:

  1. Skillnaden mellan brygga och stick är verkligen confusing! På en låtskrivarkurs jag gick förra året och fick jag lära mig att det är så här:

    En brygga är det som kommer innan refrängen, ett litet lyft helst. På engelska heter det ju "bridge", så man kan tänka att det är en bro som leder till refrängen.

    Sticket är en egen del som oftast inte upprepar sig senare. Det ska göra låten mer spännande och varierad så att det inte bara maler på.

    //Johanna, boksystrar.blogg.se

    SvaraRadera

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.