fredag 12 oktober 2012

.Ebbas skrivskola - Dikter

Dikter kan antingen vara lätta eller svåra att skriva; ibland så finner man inspiration på ett kick och skriver tills pennan glöder, andra dagar förblir pappret blankt. I vilket fall som helst kan det underlätta om man åtminstone känner till några saker vad gäller dikter. 

Rim

När man tänker på rim i dikter så tänker man oftast på att det ska rimma i slutet. Det kallas för slutrim och kan användas på olika sätt. Man kan låta två rader efter varandra rimma eller varannan rad. Man kan också låta varje rads slutstrof rimma på nästa strofs slutrad.

Några bra exempel på rimmande dikter är:

Månljuset, av Verner von Heidenstam
Jag vet ej, varför jag vaken sitter,
fast ingen glädje dagen skänkt,
men allt i mitt liv, som likt solen blänkt,
och allt, som i mörker och kval blev sänkt,
det darrar i en flod av glitter.

Flickan under nymånen, av Bo Bergman
Jag har nigt för nymånens skära.
Tre ting har jag önskat mig tyst.
Det första är du
och det andra är du
och det tredje är du, min kära.
Men ingen får veta ett knyst.
Jag har nigt för nymånens skära
tre gånger till jorden nu.

Liknelser

I dikter använder man ofta olika sorters bildspråk, till exempel liknelser, det vill säga att man liknar en sak med en annan, till exempel "arg som ett bi", "rik som ett troll", "hungrig som en varg". Det är ett kul sätt att få igång läsarens fantasi.

Min älskling du är som en ros, nysprungen och skär.
 - Evert Taube

O, my Luve's like a red, red rose,
That's newly sprung in June.
O, my Luve's like a melody
That's sweetly play'd in tune.
 - Robert Burns

Som ett blommande mandelträd
är hon som jag har kär.
Sjung du vind, sjung sakta för mig
om hur ljuvlig hon är.
 - Per Lagerkvist

Metaforer

Metaforer utgår från liknelser, så jag hoppas att ni har förstått det konceptet vid detta laget.
Ta till exempel liknelsen:
"Dina ögon är som stjärnor".

Genom att ta bort "som" blir liknelsen en metafor:
"Dina ögon är stjärnor".

Liknelser och metaforer är bildliga, alltså bilder av något. Skillnaden mellan dem är att metaforer, till skillnad från liknelser, inte har något "som", och är därför ingen jämförelse.

Symboler

Symboler är också en form av bildspråk. En symbol är en sak som betyder något annat. Ofta - men inte alltid - är en symbols betydelse känd av många. En vit duva är till exempel en symbol för fred.

När du använder symboler kan du med ett ända ord få fram vad du menar, istället för att tvingas använda många och långa ord och förlaringar.

En symbol måste inte alltid vara något alla känner till. Du kan skapa dina egna symboler i dina dikter, det gör många poeter.

Jag köpte min kärlek för pengar
för mig var ej annat att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.

Den drömmen, som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå.
 - Gustaf Fröding

Vad tror ni Gustaf använde "Eden" som en symbol för?

Alliteration

Inget lätt ord, huh? Testa att säga det snabbt tio gånger. Nåja, tillbaka till poängen. Alliteration innebär att man kan rimma även i början på ord genom att många ord i en rad eller strof börjar på samma bokstav. Det är ett bra sätt att få rytm i dikten och det användes mycket under vikingatiden.

Spörja och svara
Skall man klyftigt,
Om man vill klok kallas, 
men förtro dig till en,
icke till två;
världen vet vad tre veta.

Hon följde råden till
punkt och pricka.

Det var han som 
styrde och ställde.

Olika typer av dikter:

Rimmad dikt
Dikt där slutstroferna rimmar, den vanligaste typen av dikter.

Haikudikt
Haiku kommer från Japan och är världens kortaste diktform. Den är alltid uppbyggt på samma sätt, oavsett innehåll.
  • Kort och koncentrerad
  • Innehåller ett ord eller ett uttryck som berättar om en årstid (oftast i alla fall)
  • Innehåller något som överraskar
  • Uppbyggd på 5-7-5 stavelser
Den gamla dammen,
en groda hoppar i
ljudet av vatten

En kråka har satt sig
på den uttorkade grenen
skymning om hösten

Dagboken! Ja! Men 
fingrarna fladdrar värre 
blåstens höstlöv

Jag hoppas allt kring dikter har blivit klarare. Om inte, så tveka inte att fråga. Jag ska göra mitt bästa för att svara.

All denna fantastiska information om dikter har jag fått av min svensklärare Ylva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.