Noveller är i allmänhet ganska korta berättelser, allt från en sida till 20 sidor, eller mer. Historien börjar på en gång, som om du hoppar på ett tåg i farten, och läsaren får reda på historiens bakgrund med hjälp av så kallade tillbakablickar, då man tittar tillbaka på något som redan har hänt. Man använder sig även av förflyttningar i tid och rum; i stället för att skriva "och sedan, och sedan, och efter det" så hoppar man helt enkelt över ett stycke. Till exempel om Monika ska till skolan på morgonen skriver man hur hon har det hemma och när hon är i skolan, man skriver kanske inte åkturen till skolan, då den inte fyller någon funktion i berättelsen.
Tillbakablick
Hon hade också haft turen att Tim fick influensan dagen innan han skulle åka. Fanny kunde fortfarande höra sin pappas arga röst.
-
Vad
menar du med ”kan inte åka”? Är du inte tuff nog för att stå emot en liten
förkylning?
-
Men för
fan, pappa! Jag har ju influensan!
-
Det kan
inte vara så farligt Tim. Dessutom har vi betalat dyra pengar för det här
lägret och du ska gå!
-
Fan
heller! Jag tänker inte röra mig ur fläcken!
Efter
det upptäckte de att jag stod utanför dörren till Tims rum och sa åt mig att
gå.
Förflyttning i tid och rum
Kim
vann dessutom kanot racet, med Fanny i samma kanot. Det är en enorm prestation,
inte bara för att de tävlade mot killar, som var dubbelt så stora som de själva,
utan för att Fanny inte hade suttit i en kanot i hela sitt liv, i alla fall
inte utan att ramla i vattnet. Men segern glömdes snabbt bort och redan samma
kväll var allt precis som det varit enda från början.
De flesta av er vet säkert redan att om någon pratar i en berättelse kallas det för en dialog, men visste ni att det även finns inre dialoger? Det är när en person "pratar med sig själv." Alltså, inte högt utan i huvudet. Sen så finns det även inre monologer, vilket kort och gott kan förklaras som personens tankar.
Dialog
-
Hej älsklingen, hur är det?
-
Det är bara bra mamma, och själv då?
-
Åh, det är som vanligt, sa hon med en glad röst
men Fanny var säker att hon kunde höra en dold suck i slutet av meningen.
-
Hur är det med Tim?
-
Han mår bra. Han är bara lite nedstämd över att
han inte fick det där jobbet.
-
Blev han nekad igen? Det var hans tredje
jobbansökan den här månaden.
-
Nåja, det blir säkert bra, nu lät hon mindre
övertygad. Hon och pappa hade stöttat Tim de senaste 12 åren, med pengar och
bostad, och nu börjar pengarna sina. Fanny borde veta, för hon brukade sköta familjens
bokföring efter att hon hade tagit studenten.
-
Men, du,
jag ringde egentligen för att prata om dig. Jag fick din inbjudan nyss och…
-
Vad bra. Kan du komma på bröllopet?
-
Vi ska försöka, du vet hur din fars jobb är, han
är ständigt upptagen. Men, jag var bara tvungen att fråga om du verkligen har
tänkt igenom det här? Jag menar, är Kim verkligen den rätta för dig? Hon är så…
så Kim och, hur ska jag säga det här? En tjej.
-
Mamma, vi har pratat om det här. Kim och jag har
varit ihop i sex år, vi vet vad vi gör. Dessutom är det mitt val och inte ditt.
Nu, om du ursäktar, så måste jag jobba. Jag har mycket kvar att göra inför
lanseringen av den nya bilmodellen.
Inre dialog
Flickans
kinder blev rödare ju längre tiden gick. Hennes ögon tårades och det tog inte
lång tid förrän hon började hickgråta som vissa tjejer gör.
-
Hon får
skylla sig själv som kom hit till lägret. Att vara en kvinna i en mansvärld är
svårare än vad man tror, det har jag fått lära mig den hårda vägen.
-
Men jag
kanske ska hjälpa henne.
- Nej, jag har det illa nog som det är, att hjälpa en utböling förvärrar bar allt. Hon får klara sig själv.
Inre monolog
-
Är du redo att ha roligt på lovet Kim? sa hennes
mamma med den nasala rösten hon brukar ha när hon börjar lugna ner sig från ett
gräl.
-
Ja, men jag är ju tvungen att vara på den här
tristessen du kallar ett läger.
-
Var nu inte så barnslig. Det här lägret kommer att
göra dig gott. Du kommer lära dig att ta hand om dig själv, samtidigt som du
får vett nog att uppskatta din gamla mamma.
Kim gör si, Kim gör så. Aaargh, jag blir
galen!
Sådär
har det varit ända sedan Kim föddes. Hennes mamma blir aldrig nöjd. Kim är alltid
en besvikelse i hennes ögon.
Men jag antar att det blir så när man har
oturen att få världens största feminist till mamma.
Hur du beskriver personer och omgivningen i din novell har också stor betydelse; för att få bättra variation i din text kan du försöka använda dig av gestaltande beskrivningar.
Vanlig beskrivning
"Pelle blev mobbad i skolan i skolan" = en beskrivning av hur Pelle hade det.
Gestaltande beskrivning
"När Pelle närmade sig skolan fick han ont i magen och redan på skolgården fick han flera hårda knuffar." - lite skillnad, eller hur?
Noveller skrivs i tredje person, det vill säga hon/han/hen och ska handla om någon form av problem som utvecklas under historiens gång, men blir löst i slutet.
"Novellkurvan," eller novellens dramaturgi.
- Inledning - Här presenteras huvudpersonen/huvudpersonerna och deras miljö samt problemet.
- Upptrappning - konflikten ökar och problemet verkar omöjligt att lösa. Hur kommer det sluta?!
- Vändning - Huvudpersonen/huvudpersonerna kommer på hur problemet kan lösas; de kommer till insikt eller får en aha-upplevelse.
- Avslutning - Äntligen fixar allting sig; killen får tjejen, mördaren grips. Det är även nu som sensmoralen med berättelsen kommer fram.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!
Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.