söndag 29 juli 2012

39 clues

Föreställ dig att en okänd man kommer hem till dig och berättar att du tillhör en av de mäktigaste familjerna i historien.


Egmont Kärnan
Syskonen Dan och Amy Cahill sitter i ett rum omgivna av släktingar de inte vetat om. En okänd man står i kortänden av rummet bakom ett bord täckt av en vit silkesduk. Han harklade sig och sorlet av röster lade sig. "Jag är William McIntyre, madam Cahills advokat och testamentsexekutor." Han sa något mer, men det glömde båda barnen bort när han senare visade en film på deras mormor - Grace Cahill. Hon nämnde en stor skattjakt, en utmaning på liv och död. Ingen av dem hade väntat sig något sådant, de hade snarare hoppats på en personlig hälsning eller ett "Dan och Amy, jag är så stolt över er. Jag önkar jag kunnat leva längre och se er växa upp." Hon var trots allt deras närmaste familjemedlem, förutom hennes syster Beatrice som tycker att barn är ett stort slöseri med tid. Men varför skulle Grace vara stolt över dem? De är bara ett par medelklassungar utan vare sig pengar eller talanger, och utan föräldrar. "Ni kan givetvis tacka nej till utmaningen. Om ni gör det kommer ni att mottaga det som finns under er stol", fortsatte mr McIntyre. "Vad ni nu håller i er hand är en bankväxel. Den kommer bara aktiveras om och när ni avstår från ert anspråk på utmaningen. Om ni så väljer, kommer var och en att kunna lämna det här rummet med en miljon dollar och aldrig mer behöva tänka på Grace Cahill eller hennes sista vilja. Eller... så kan ni välja en ledtråd - en enda ledtråd som kommer att vara ert enda arv. Inga pengar. Ingen egendom. Bara en ledtråd som kanske kan leda er till den viktigaste skatten i världen och göra er mäktigare än vad som någonsin går att föreställa sig..."

Amy och Dan valde förståss ledtråden, och utan pengar och utan förmyndare reser de nu till världens alla hörn i jakt på de 39 ledtrådarna som visar vägen till den stora skatten. En skatt som kommer att göra den som innehar den till den mäktigaste människan någonsin. Men kommer de överleva när de kämpar mot familjemedlemmar som är villiga att utnyttja alla medel - till och med döda - för att vinna?

"39 clues" är en rafflande berättelse och det är allt annat än troligt att du kommer bli uttråkad av de här böckerna. Däremot kan man bli lite snurrig om man inte klarar av att hålla koll på alla händelser. Personligen har jag inget problem med det så jag tycker det bara är ett plus. "39 clues" är en serie på tio böcker. Varje bok är skriven av olika författare, vilket gör varje bok unik och ger en annorlunda variation i serien. Böckerna är korta men det försämrar inte kvalitén på verken, men det är dock en del utläggningar kring vad som hänt i tidigare böcker när man kommit en bit in i serien. Den första boken i serien heter "Benknotornas labyrint" och är skriven av Rick Riordan.

Antal sidor: ca 215 per bok, max 330 (och det är bara sista boken som är så lång) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.