fredag 12 april 2013

.Ebbas skrivskola - Krönikor

En krönika är en så kallas argumenterande text. Med det menas att man med hjälp av texten uttrycker en åsikt. Det kan vara allt från en protest emot feminismen i dagens samhälle till att du vill att skolkafeterian ska servera fler pannkakor. Därför är det viktigaste i en krönika att engagera läsaren; att få han eller henne att tycka samma sak som du - eller åtminstone relatera till din åsikt. Ett bra knep att kunna är: skriv retoriska frågor! På så sätt så känns det för läsaren som om du pratar direkt till hen.

Följande är en krönika som jag har skrivit (bara lugn, min svensklärare har kollat igenom den och allt är som det ska).

Status: Frustrerad


Har du någon gång gått igenom en fullsatt skolkorridor och tittat dig över axeln? Såg du något annat än tonåringar som hänger över sina mobiler, Ipads, etc? Låter ordet "likes" bekant? Personligen så känns det som om jag inte har hört någonting annat sägas under hela högstadiet.
  
Dagens ungdomar är, rent ut sagt, besatta av internetbaserade forum - och med det menar jag Facebook. Vår sociala kompetens är nerspolad i toaletten på grund av det. Jag menar, när såg du senast två personer faktiskt prata med varandra i mer än fem minuter utan att kolla statusuppdateringar? Och inte är man sig själv på Facebook heller! Nej, andras okunskap om ens person skal man tydligen utnyttja så långt det går; du blir en helt annan människa. Dessutom en människa som uppenbarligen är helt omedveten om att alla andra kan se igenom bluffen.
  
Tyvärr så måste jag erkänna att Facebook är effektiv att använda sig av vid diskussioner gällande skoluppgifter, klasströjor eller varför inte när man ska planera en shoppingrunda med ett par kompisar, men nu börjar det gå över styr. Ingen har tid med något annat längre. Personligen så spenderar jag redan för mycket tid vid datorn - jag hinner knappt med allt skolarbete som det är - och nu så ska jag gå in på Facebook också! Dessvärre så har jag inget val. Allt ute på nätet är baserat på Facebook, och jag kan ärligt säga att jag inte överdriver.

Så, innan du tröttnar på mitt klagande så vill jag bara säga en sak till dig; stäng av mobilen och våga inte ens sätta dig framför datorn! Facebook är bra att ha ibland, men det kan lätt bli för mycket av det goda. Och framför allt så önskar jag att ni kan inse att man inte behöver vara någon annan på nätet, det kommer förr eller senare slå tillbaka mot dig. Du är perfekt precis som du är! Men stannar du fastlimmad framför datorskärmen kommer ingen kunna se det.


Det var ungefär allt. Det behöver inte vara så avancerat så länge som du gör din ståndpunkt tydlig. Observera även att man har en "inledning", en "avslutning" och "välgrundade" argument!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.