måndag 7 januari 2013

Jag väntar under mossan

Min allra första skräckis!


Av Amanda Hellberg, Bonnier Carlsen

Bland de mörka träden i Sveriges avlånga land reser sig en slumrande ondska åter, då Tilda återvänder till sin mors barndomshem. I ett försök att rädda sin sedan länge försvunna mormor startas i skogarna som tiden glömt bort en kamp mellan det goda och det onda och Tilda börjar inse att allt inte är vad det ser ut att vara, allra minst hon själv. När hon senare i nattens dunkla ljus ser en mystisk man, stirrandes på henne utanför hennes fönster, tycks det som om allt som tidigare gömt sig i skuggorna vaknar till liv.


Vad skönt att det äntligen börjar komma böcker som utspelar sig i Sverige!
   Vad gällande själva historien så är den - enligt mig - ganska kort så man får aldrig riktigt veta varför saker och ting hände. Det var mer "läs och gilla läget"-stämning över det hela. Annars så hade jag inget emot den första skräck-boken jag läst, fast dessvärre så har jag ingenting att jämföra med. Också till den allra viktigaste frågan; var den läskig? Svaret är tyvärr nej, inte särskilt. Jag tycker aldrig att något är läskigt utan den där dum-dum dum-dum-musiken man brukar höra i skräckfilmer. Ni vet när man vet att något kommer att hända, men man vet inte vad. Även om det hände i boken så kunde man alltid stanna - eller bara läsa långsammare. Det har nog ingenting med Jag väntar under mossan att göra, det är säkert bara så för mig med skräck-böcker i allmänhet.

Antal sidor: 218     Betyg: Ok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.