tisdag 22 januari 2013

Sagan om Belgarion - Stenens väktare

Det skal komma en dag då det som var menat att ske och det som aldrig var menat att ske skal mötas, och i detta möte skal universums öde danas. 

Av David Eddings, Wahlströms.

På Faldors gård i södra Sendarien är livet fridfullt. Varma somrar och kalla vintrar smälter samman till en glädjefylld och lärdomsfull barndom för den unge Garion. Men strax innan hans femtonde födelsedag tvingas han lämna det bakom sig då han tas ut på en farofylld färd som kan avgöra världens öde. Men vad har hans tant Pol och den knarriga gamla sagoberättaren Onkel Varg med det hela att göra? Och varför känns det som om de undanhåller något från honom?

För en gångs skull så var det faktiskt ganska svårt att skriva en sammanfattning - vilket säkert märks. David Eddings skriver på ett mer moget och avancerat sätt än vad jag är van vid, men det är det som jag älskar med hans böcker. även om jag läser om böckerna så hittar jag alltid någonting som förvånar mig; något som jag missat förra gången. Antingen något i handlingen eller bara en fin detalj i texten. 
   Historien är allvarlig och mystisk, men det finns massor med humor skriven mellan raderna. Jag kan varmt rekommendera den till mer mogna läsare som inte har något emot en  komplicerad handling som kräver att man har mycket i skallen på en gång.

Antal sidor: 266     Betyg: Fantasy-nördighet på vuxennivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.