torsdag 8 november 2012

.Ebbas skrivskola - Sagor

Det var en gång en tjej som inte hade någon inledning; inledningen hade stulits av den onda häxan. Flickan satt sig ner, bedrövad av nederlaget. Hon fällde tre stora tårar som sakta föll mot marken och ur den våta jorden växte den vackraste blomman hon någonsin sett. Blomman öppnade sin sina späda blad och ur dess röda krona kom det en fantastisk inledning, den bästa hon läst i hela sitt liv - och du har just läst den ;) Och sedan levde flickan lycklig i alla sina dagar.


En klassisk saga börjar med ett "det var en gång..." och slutar med att "de lever lyckliga i alla sina dagar," bokstavligt talat. Men det är bara början - och slutet ;) Du behöver mycket mer om du ska kunna skriva en saga. Det perfekta receptet för en lyckad saga är följande:

1 dl godhet - exempelvis en prinsessa, en prins, en god fe eller varför inte ett får.
1 msk ondska - en häxa funkar alltid.
5 dl problem - Alla sagor har något problem som måste lösas. Kanske blir prinsessan kidnappad av häxan, eller så bryter fen en vinge. Historien måste ju handla om någonting.
3 skopor av det magiska tretalet - det finns en anledning till varför det är tre bockarna Bruse, tre små grisar och tre önskningar av en ande. Man brukar även använda siffran 5 och 7, varför vet jag inte.

Blanda väl och tillsätt korta person- och miljöbeskrivningar. Grädda mitt i ugnen cirka 10 minuter, 0 grader celsius. Läs igenom det en extra gång, och sedan är det klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.