lördag 10 november 2012

Vår katastrofala historia

Aubrie Eagan - även kallad Brie, Ostbågen, Keso samt andra dåliga ostrelaterade namn - är död. Hon dog 15 år gammal. Av ett svagt hjärta, säger läkarna. Hon har haft svagt hjärta sedan hon föddes. Men Brie vet hur det egentligen ligger till; det var hennes pojkvän som dödade henne. En ända mening tog kål på henne. Ett "jag älskar dig inte," sedan blev allting svart. Brie Eagan dog av ett brustet hjärta.


Av Jess Rothenberg, Raben & Sjögren

Och du som tror att man inte kan dö av ett brustet hjärta. Du tror säkert inte heller att det finns något liv efter detta, ha! Ja... i och för sig, det trodde inte jag heller förrän jag hamnade utanför min favoritpizzeria "A Little Slice of Heaven," i himlen! Nu är jag där, och något "vila i frid" är det inte. Först så har vi Patrick; en sedan länge död, 17 år gammal stamkund på "Slice" som uppenbarligen har som hobby att irritera mig till döds. Sen så har vi det faktum att jag är jäkligt förbannad på min ex-pojkvän Jacob, och då menar jag inte "skriv-ett-argt-brev-ät-en-ask-choklad" arg; jag vill ha hämnd!

Boken är skriven på ett modernt och skämtsamt sätt som till en början är otroligt roligt att läsa, men som kan bli lite uttjatat efter ett tag. Om det är efter halva boken, i slutet eller inte alls beror på läsaren; smaken är som baken - delad. 
   Annars så tycker jag att boken är jättebra. Historien är helt fantastisk - jag menar, vem lyckas komma på något sådant som att en flicka kan dö av ett brustet hjärta. Jag kan ärligt säga att jag aldrig skulle ha listat ut något som var ens i närheten. Och slutet - jag kan bara säga, wow! Man kan inte se det komma. 
  Omslaget må se lite fånigt ut, men låt inte det påverka ditt omdöme. Insidan är värd att läsas.

3 kommentarer:

  1. Jag har faktistk låtit bli att läsa den här tack vare omslaget men nu känner jag för att prova :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! :D

      Berätta gärna vad du tycker om den sen :)

      Radera
  2. Sv: Den sista tävlingen minns jag inte vad den hette men det var Podium förlag som ville att man skulle skriva bokmanus för ca 12-15 åringar.

    Och haha, svarta sidor är coolt i alla fall :)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.