fredag 14 juni 2013

Fredagsfilm - Harry Potter och de vises sten

Mugglare, spän fast er på kvastarna och håll i era spetsiga hattar, för nu ska vi ut på ett magiskt äventyr!

En mörk, iskall kväll, i ett hus mitt i ingenstans, sitter en ensam pojke och hoppas på att klockan ska slå tolv. Hans kusin Dudleys snarkningar kommer lika taktfast som visarna på hans armbandsur och fyller det mörka rummet. "Önska dig något Harry", viskar pojken till sig själv när de första minuterna på hans elfte levnadsår börjar. Tystnaden bryts då plötsligt av tunga slag mot den mögliga trädörren. Det ruttna träet går av vid gångjärnen och en gigantisk gestalt lunkar in i det fallfärdiga huset...

Se recension av boken här!






Daa dum, du-du-dum, da dum, dum... åhh jag älskar den melodislingan. Detta är faktiskt ett av de få tillfällen då jag har sett filmen före jag läst boken, och jag satt och nynna på filmens intro efter varje kapitel. 
   Varje del av filmen är rätt; trovärdiga animeringar, spänningshöjande musik - som inte ger mig lust att gömma mig under sängen - samt fantastiska skådespelare! (Jag bör kanske nämna att jag hade en stor crush på Daniel Radcliffe fram till film 4.)
   Självklart är det näst intill omöjligt att ersätta en fantastisk bok som Harry Potter, men med denna filmen har man kommit läskigt nära. Det är till och med så att jag skulle vilja rekommendera alla nuvarande, och blivande, Harry Potter-fans att se filmen både före och efter boken. Filmen har nämligen - i mitt fall - gett mig en hjälpsam uppfattning om J.K. Rowlings komplicerade värld som hjälpte mig igenom boken med ett förvånansvärt bra resultat. Sedan är det alltid kul att se filmen efter boken när man har alla detaljer. 

Betyg: Värd att se mer än en gång

3 kommentarer:

  1. Jaa, den är verkligen bra! :D

    SvaraRadera
  2. Jag gillar Harry Potter böckerna och filmerna, men jag tycker sämst om den här. Sen blir det bättre. :)

    SvaraRadera
  3. Haha, men han var ju snyggast i film fyra? xD

    SvaraRadera

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.