torsdag 13 juni 2013

Heroes of Olympus - The lost hero

Äventyret fortsätter med ett nytt hot som lurar i skuggorna. 

Av Rick Riordan, Penguin UK

3 dagar, 6 timmar och 54 minuter. Om Percy inte dyker upp snart så kommer jag döda honom!
"Annabeth, Hedge skickade precis ett meddelande. Han har de två väntade och en extra. Tror du ett det kan vara...?"
"Det finns bara ett sätt att få reda på det."
Vinden ven i hennes öron när de flög bakom pegaserna, nästan som om den skrek år henne att åka tillbaka.
"Kan inte denna saken gå snabbare, Butch?" Fnös hon irriterat till sin storvuxne reskamrat.
"Ledsen, men vagnen klarar inte en högre fart, och pegaserna är på bristningsgränsen."
Hon lät ett frustrerat tjut undfly hennes annars stenhårda fasad, men det dränktes i det genomträngande ljudet av åska i fjärran.
Snälla låt han vara okej. Han får inte vara skadad. Gudar, säg att Percy inte är skadad!
Vid horisonten skymtades nu en sönderfallen bro med tre omtumlade tonåringar på. Deras ben darrade som om de just varit med i ett maratonlopp och en av dem såg ut att behöva spy. Deras blickar var vända mot ett oroväckande svart moln som rörde sig bort onaturligt fort. Den tredje vände sig mot de nyanlända just som de var påväg att landa, med sitt gyllene svärd redo i hopp att försvara sig mot främlingarna. Annabeth slängde sig ur vagnen innan den ens nuddat marken och rusar mot ungdomarna.
"Var är Percy?!"

Än en gång så lyckas Riordan förvåna mig. Boken är skriven nästan exakt likadant som sina föregångare i "Percy Jackson"-serien - både i skrift och kronologi - men det till trots kunde jag inte sluta läsa. De nya karaktärerna är lika klockrena som den förra seriens, med nya åsikter, tankar och mål. Att man får träffa de gamla karaktärerna och se hur de utvecklats är ännu en positiv faktor. Däremot så kan jag tycka att många ledtrådar som kan kopplas till slutledningen i avslutningen är för uppenbara, och jag blev därför - till min besvikelse - inte så överraskad vid slutet. Som Percy Jackson-fan blev jag också obotligt frustrerad över att man inte stötte på Percy en enda gång i boken! Detta kompenseras senare i uppföljaren, vilket jag tyvärr inte visste när jag läste boken. 
   Som sagt, en väldigt bra bok - i samma bana som Riordans tidigare verk. 

Antal sidor: 554    Betyg: VAR ÄR PERCY?!!!

3 kommentarer:

  1. Kul med någon annan som också har läst den :D Andra delen, The Son of Neptune, är också super, och snart ska jag se till att läsa tredje delen också! Men vart kom citatet du hade ifrån? Jag kommer inte ihåg det från boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag - typ - hittade på det. Jag försökte skapa den parallella handlingen till de första kapitlen, så - tekniskt sett - hände det här aldrig i själva boken. Pluspoäng till dig dock för att du märkte det! ;)

      Radera
  2. Verkar jättebra ju, måsta bara ta mig tid och läsaPercy Jackson-böckerna först! :D

    Har taggat dig att göra 5 books to movie tag, så gör den om du har tid: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com/2013/06/5-books-to-movie-tag.html

    SvaraRadera

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.