lördag 15 december 2012

Julkalendern - 15 december

En gåta

Idag hade jag tänkt göra något lite annorlunda; en gåta. Man vinner ingenting, men det skulle vara kul om någon lyckades lista ut det. Jag har redan provat den på några av mina klasskamrater, och två av fyra lyckades komma på det rätta svaret - så känn ingen press. ;) Frågan är:

Vilken litterär figur är detta?

Han är känd över nästan hela världen.
Han har långt vitt skägg,
och ses sällan utan huvudbonad. 
Han är en mystisk magisk man,
och väldigt respektingivande.
Många små varelser jobbar i hans kök, 
och han har ett odödligt husdjur.

Svaret lägger jag upp om några dagar, så ni har en stund att klura på det.

Ett stort tack till min skolas biblioteksråd - i vilket jag för övrigt är med - där vi kom på denna gåta.

3 kommentarer:

  1. Haha, trodde att du menade Tomten först XD
    Jag bah: " Är dom dumma som inte känner igen tomten eller?!"
    Gosh XD

    SvaraRadera

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.