söndag 16 december 2012

Julkalendern - 16 december

Favoritcitat (från en bok)

Jag satt och läste om första boken i Sagan om Belgarion-serien igår (jag hade tänkt skriva en recension om den och behövde därför historien färsk i huvudet) och hittade en sida där jag började gapskratta på tre ställen! Kan ni gissa vilka? Ni får en ledtråd; jag har en ganska dålig humor. ;)

"- Och vilken roll skall jag själv spela?
 - Du får bli min fodge, sade hon. De stölder man brukar förknippa med ämbetet borde passa dig. Silke bugade sig ironiskt.
 - Och jag? sade Barak med ett stort flin.
 - Min livvakt, sade hon. Jag betvivlar att någon skulle tro att du är dansmästare. Du behöver bara stå och se farlig ut.
 - Och jag då, tant Pol? sade Garion. Vad skall jag göra?
 - Du kan få bli min page.
 - Vad gör din page?
 - Hämtar saker åt mig.
 - Det har jag gjort hela livet. Är det så det kallas?
 - Var nu inte näsvis. Du öppnar dörrar och anmäler besökare, och när jag är tungsint kan du sjunga för mig.
 - Sjunga? Sade han bestört. Jag?
 - Det är brukligt.
 - Du skulle väl aldrig tvinga mig till det, tant Pol?
 - Ers nåd, rättade hon.
 - Du blir nog inte särskilt nådig om du måste höra på när jag sjunger, sade han varnande."

1 kommentar:

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.