tisdag 7 augusti 2012

Pojkarna

De tre oskiljaktiga vännerna Bella, Momo och Kim har gjort en resa i pojkarnas värld. En värld som till skillnad från deras är full av möjligheter och frihet. Men det de har sett kommer att utsätta deras starka vänskapsband på prov.

Av Jessica Schiefauer, Bonnier Carlsen förlag

Kim är trött på att vara tjej. Det känns som om hon inte passar i sin egen kropp som växer och spränger efter eget behag, den som alla tittar på med konstiga blickar. Ibland önskar hon att hon bara kunde skala av sig sin kropp, dra av det som med ett blixtlås, och släppa fri den riktiga Kim. Men det går inte. Istället brukar tjejerna dra sig tillbaka till Bellas trädgård, in till hennes växthus fullt av de vackraste växter man kan tänka sig, där de kan glömma sina bekymmer. En kväll växer en magnifik blomma upp ur jorden; en färgstark växt med stora kronblad, en blomma helt utan like. Dess nektar flödar ur sina behållare innanför blommans skyddande blad  flytande guld. För skoj skull doppar de fingrarna det och smakar på den söta saften. Synen blir suddig, världen mörknar och de faller alla till marken...

Nej nej nej nej nej nej nej. Glöm det. Inte en chans! Jag är ledsen att säga det, och jag gör det inte ofta; men den här boken var kass. Visserligen var den tankeväckande och helt perfekt för en skoluppgift, men någonting att sitta och läsa i soffan därhemma är den knappast. Överraskande? Ja, men den är seg och med en föga intressant handling. 

Antal sidor: 188     Betyg: Bah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.