lördag 4 augusti 2012

Temeraire - Hans majestäts drake

Storbritannien är i krig med Napoleon Bonaparte, kejsaren av Frankrike. Napoleon är i nummerärt överläge inom inom alla militära grenar - markvapnen, flygvapnen och flottan - men Storbritannien har en liten överraskning som kommer förändra allt...


Naomi Novik, Bonnier Carlsen förlag

Kapten William Laurence var en åtråvärd man inom flottan. Han hade varit med om ett flertal strider där han kämpat väl. Han var på toppen av sin karriär och önskade inget hellre än att slå sig till ro, gifta sig och skaffa barn. Dessvärre hyste ödet andra planer. Några veckor innan landstigningen vid hamnen Funchal i England stötte Laurence och hans besättning ombord på Reliant på ett franskt skepp vid namn Amitié. De tog över skeppet utan problem trots att Amitiés besättning försökte göra motstånd och fann dessutom en nästan ovärderlig skatt i deras lastrum; ett drakägg. Men lyckan över att komma över ägget blev tyvärr kortvarig när draken kläcktes några dagar senare och valde ingen mindre än Laurence som skötare. Han hade inget val, och nu kan han inte vända tillbaka.

På grund av titeln antar man oftast att den här boken är ganska barnslig, vilket är långt ifrån sant. Hans majestäts drake handlar om strategin och tänkandet bakom Storbritanniens linjer under kriget mot Bonaparte med en spännande SF-twist där drakar lever band människorna. Jag tycker att boken var lite seg men rolig att läsa och rekommenderar den för lite äldre ungdomar. 

Det kommande böckerna i serien heter Jadetronen och Svartkrut och eld. Jag har också hört att regissören av Sagan om ringen, Peter Jackson, har köpt filmrättigheterna till serien. Berätta om ni hör något mer för jag vill jättegärna se filmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.